همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ششمین نشست از سلسلهنشستهای تخصصی رسانهای در همشهری با حضور پروفسور اکبر مأنوسی، استاد دانشگاه کارلتون کانادا، و دکتر فردین شورج، استاد دانشگاه، برگزار شد. در این نشست تغییرات ساختاری رسانهها تحتتأثیر هوش مصنوعی و همچنین چالشها و فرصتهای ناشی از این تحول مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

فرصتها؛ رسانهای سریعتر و دقیقتر
ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Bard میتوانند گزارشهای خبری اولیه را بهسرعت تولید کنند که این امر به رسانهها کمک میکند تا در انتشار اخبار، سرعت بیشتری داشته باشند.
هوش مصنوعی قادر است با تحلیل رفتار کاربران، محتوای شخصیسازیشده را به آنها ارائه دهد که این موضوع میتواند باعث افزایش تعامل کاربران با رسانهها شود.
ضرورت سرمایهگذاری و انجام تحقیقات
پروفسور اکبر مانوسی، استاد دانشگاه کارلتون کانادا با اشاره به قدرت هوش مصنوعی با دامنه وسیع و گسترده اطلاعات متنوع و متمرکزشدن در حوزههای مختلف بر خلاف ذهن انسان اشاره میکند و میگوید: در حال حاضر نسخههای زیادی از هوش مصنوعی در اختیار مردم از جمله gpt۴ , ۴۰ قرار دارد که بعضی از آنها میتواند در دویست و سی میلیونیم ثانیه پاسخگوی سوالات مخاطبان باشد. همچنین آپهای چندرسانهای هم میتوانند گزینههای خوبی برای استفاده در رسانه باشند.
به عقیده این استاد دانشگاه در حال حاضر در زمینه هوش مصنوعی در بیشتر کشورها میلیاردها دلار سرمایهگذاری میشود و برای استفاده همه رشتهها نیز هوش مصنوعی وجود دارد. اما میتوان گفت به طور مشخص هوش مصنوعی برای رسانه و مطبوعات وجود ندارد؛ اما رسانهها میتوانند از انواع هوش مصنوعی استفاده کنند.
پروفسور مأنوسی میگوید کشور ما هم باید بتواند ضمن سرمایهگذاری در این زمینه در مراکز تحقیقاتی بهجای کپیکردن در این زمینه، خودش با ایجاد خلاقیت بیشتر در این خصوص خصوص فعالیت داشته باشد.
به عقیده او با توجه به وجود متخصصان حاذق و خبره در زمینه هوش مصنوعی در دانشگاه های مختلف در سطح کشور ؛ حق جوانان ماست که بتوانند از چنین خدماتی بهره مند شوند. چون هر گونه سرمایه گذاری در این حوزه می تواند با بازگشت سرمایه بسیار بیشتری همراه باشد.
چالش اخلاقی و احتمال اخبار نا معتبر از طریق هوش مصنوعی
دکتر فردین شورج، استاد دانشگاه می گوید : در حال حاضر نسل جدید با شیوه جدیدی از استفاده ازفضای مجازی در زمینه مطالعه کتاب مواجه است. به گونه ای که شاید بتوان گفت اگر زیاد «کتابخوان» نداشته باشیم «کتاب بین» زیاد داریم.
به عقیده او کاربرد هوش مصنوعی در رسانه ضروری است و خبرگزاری های معتبری مانند آسوشیتد پرس ، رویترز و بلومبرگ هم برای تولید خبر در زمینه های مختلف ورزشی، هواشناسی ، اقتصادی و تغییرات مختلف مالی از هوش مصنوعی استفاده می کنند.
بنابراین رسانه می تواند استفاده های بسیار مهم و متنوعی از هوش مصنوعی داشته باشد.
اما اتکای بیش از حد به الگوریتمهای هوش مصنوعی میتواند منجر به تولید محتوای سطحی یا حتی نادرست شود، زیرا این مدلها هنوز قادر به درک عمیق زمینههای اجتماعی و سیاسی نیستند. ضمن اینکه با استفاده از هوش مصنوعی می توان تصاویر غیر واقعی و غیر اخلاقی خلق کرد که می تواند فضای ناامنی را برای افراد رقم بزند .بنابراین حتما باید در این زمینه نظارت بیشتری اعمال شود.
بیشتر بخوانید :
استفاده از هوش مصنوعی با نظارت انسانی
درحالیکه هوش مصنوعی توانسته است رسانهها را کارآمدتر و سریعتر کند، اما چالشهای اخلاقی، شفافیت و دقت همچنان مسائلی حیاتی هستند که باید به آنها توجه شود. به همین دلیل، استفاده از این فناوری در روزنامهنگاری باید با نظارت انسانی همراه باشد تا بتوان از مزایای آن بهرهمند شد و همزمان از آسیبهای احتمالی جلوگیری کرد.
نظر شما